Sunday, December 6, 2009

Chemical Bonding Manifestasikan Ukhuwwah Islamiyah

Salam Keimanan,

Bismillah,
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W...



Perkataan manifestasi bermaksud diperlihatkan dgn jelas. Dalam penjelasan chemical bonding terbahagi kpd dua, iaitu: ionic bond dan covalent bond.

Dalam kedua-dua type of bond ini, banyak ditumpukan pd aspek pergerakan electron, sama ada electron itu diberi(ionic bond) atau dikongsi (covalent bond). Naturally, electron bercas negative ini sudah menjadi 'tanggungjwb'nya negative cas ini menarik atau melekat pd positive cas.

Maka konsep tersebut tidaklah ad bezanya dengan konsep ukhuwwah. Ukhuwwah spt yg sdia maklum, bukan sekadar mengenal nama, butir2 peribadi malah ia lebih besar dari tu. Ad 3 martabat ukhuwwah islamiyah,

1. Salamatus Sodri (berlapang dada)
2. Al Musawah (kesamarataan)
3. Ithar (melebihkan)

Mungkin pada permulaan, kite membentuk covalent bond dgn rakan2 yakni berkongsi dalam segenap perkara.

Mungkin lebih lame kite berukhuwwah, tanpa disedari mungkin kite sudah pun ber'ionic bond' dgn rakan kite itu. Sbg contoh, beli roti ltak kt blek, wat mee hoon sup di blek, ajar roomate kimia 2 dan bnyk lagi. Pemberian itu tanpa kite sedari.

As conclusion, slagi dunia ini wujud chemical bonding antara element, selagi itulah wujudnya ukhuwwah islamiyah antara muslim merentasi jemaah. Cmenye, jgnlah cpat putus asa dlm berukhuwwah.Ukhuwwah ini praktikal sifatnya. Ukhuwwah bukannye bleh bentuk dalam mse sekali pertemuan atau sehari bersama, tetapi ia perlukan mase!!!.

Akhirnya, marilah besame2 beramal dgan sepotong ayat quran nie,

Firman Allah Taa'la:


إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ


Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
(Al Hujurat 49: 10)

Mohon Keampunan..
Astaghfirullah...

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment