Wednesday, October 7, 2009

Ader aper dgn CHESS

Salam Syawal...
Salam Cuti Sem 1...

Sahabat2 cuti wat per kt rumah???
Pinang anak orang ker??kui3....ker nikah tros??
Apepon berbaktilah pada masyarakat....

Umum,Sejarah permainan chess bermula sejak awal abad ke 6 Masihi di India..
Alamak malas plak nak citer panjang2..hangpa bukak je la wikipedia...
Taip 'sejarah chess'......

Antara tokoh Islam yg mengadaptasikan chess nie ialah Abu al-Hasan 'Alī al-Mas'ūdī. Beliau mengimplementkan chess sebagai salah satu strategi peperangan, mathematics dan astronomi.
Camne die implementkan 2??? 2 hangpa kne pikiaq dan kaji sndiri la...

Apepon sebut tentang catur..sudah semestinya berkait rapat dengan strategi percaturan. Jika think out box, mengambil kira aspek ketuhanan, Allah sebagai Pencipta telah mencaturkan semua ciptaanNya dengan begitu teliti dan sempurna. Lihat saja pencaturan Allah antara langit dan bumi, siang dan malam... Masing-masing memainkan peranannya mengikut SunnatuLLah... Sebagaimana peranan setiap buah catur dalam setiap perlawanan..

Begitu juga dengan manusia.. Setiap orang ad peranan masing2.. Peranan sbg seorg hambaNya, sbg seorg anak, sbg pelajar dan bermacam lg peranan yg perlu kite laksanakan setiap waktu.
Oleh itu, ana mengajak sahabat2 semua sedar, betapa Allah sedang mencaturkan kite dengan meletakkan dibahu ini dengan pelbagai peranan dan tanggungjawab masing2. Kronology yg sma dlm permainan catur. Subhanallah... Maka sudah seharusnya kite mengetahui ape peranan kite sebagai Hamba Allah...

Bile ditanye "x bazir mase ke men chess nie?". Jawapan ana, daripada buang mase berbual kosong, 'mengumpat', berangan x tentu pasal... lebih baik tajamkan pemikiran dengan kritikal thinking (nak pikir strategi camne nk menang atau syahid..hu5) dalam permainan nie.. ditambah lagi sambil mengulang atau zikrullah.... peerrrrgghhhh lagi lah...

Kesimpulannyer, jom men chess........

Wallahua'lam.....

1 comment:

  1. asalam roomate..

    menyamakan sunnatullah atau ciptaannya dengan buah catur?

    ps:lame x update ek

    ReplyDelete