Sunday, August 23, 2009

Kehidupan Dunia Satu Penipuan

Salam Ramadhan…


Oh dunia… kenapa ianya penuh tipu daya?...tipu daya manusia, tipu daya harta dan kekayaan, tipu daya pangkat dan kekuasaan, tipu daya nafsu dan keinginan dan semacam ‘juta’ tipu daya..

(pergh bermadah pulak!!!).


However, jika kehidupan dunia ini satu penipuan, mane yang realitinyer…ya sahabat2 realitinya sudah tentu kehidupan di akhirat..kehidupan yang sudah tentu pasti.. Di dunia, mata kite sebenarnye ditipu dengan pelbagai kesenangan yang mampu mengubah fokus kite menuju ke alam yang reality..


Firman Allah Taala :


104. (Allah berfirman): Kami lebih mengetahui akan kadar masa Yang mereka katakan itu, manakala orang Yang lebih tepat pendapatnya di antara mereka berkata pula: "Tiadalah kamu tinggal melainkan satu masa Yang amat singkat".

Surah Taahaa


Actually, setelah ber’brainstorming’ dengan roommate, Afiq Arshad, melalui firman Allah di atas, kite hidup atau lebih tepat, singgah di dunia ini sekejap je.. Hence, byk bende yg sepatutnye kite tanggungjawabkan ‘as vicegerence’ di bumi x dpt kite laksanakan..(itu x msuk lg men bola, tgk bola, ‘meeting’ pasal bola, tidur la).. Jadi btol la kate As Syahid Al Imam Hasan Al Banna ‘al waajibat aktharu minal a’uqat’..


Sempena Ramadhan Al Mubarak ini, ana menyeru kpd diri ana sendiri dan sahabat2, walaupun kite bz dgn pelajarn, ‘meeting’ dan sbgnya, sme2 kite mencuri ruang mse untuk meningkatkan amalan sbg bekalan kite untuk hidup di dunia yg reality nanti.


Same2 kite menyeru ke arah kebaikan dan mencegah keburukan. Teguran sahabat2 amat ana nantikan...


Wallahua’lam...

No comments:

Post a Comment